25 mars

publicerat i träning & hälsa;
Hej hej!
 
Sitter och chillar framför datorn med en kopp kaffe. Kalle är iväg på gymmet.
 
Jag var på gymmet i förmiddags, med Terese :) Vi började med nytt program idag. Ska i åtta veckor framöver köra tre helkroppspass per vecka. Innan delade vi upp kroppen i tre split (dvs armar/axlar, ben/vad/rumpa och rygg/bröst. + mage varje pass).
 
Programmet är hämtat från boken "styrketräning". Kändes väldigt bra efter passet. Var skakig i hela kroppen, och hade bra kontakt med musklerna. Passet tog 80min och då körde vi en övning per muskelgrupp. Vi kommer skifta mellan 5-6 övningar per muskelgrupp.
 
 
 
 
Jag gick av natten i lördags så nu är jag ledig fram till torsdag. Har sovit dåligt hitintills, men värst var det inatt :(. Bara snurrade runt och kom aldrig till ro. Tog mig till gymmet ändå, men vilade mig ordentligt efteråt. Tog först 15 min återhämtningsmassage, sen ett långt bad med rofyllda örter. Avslutningsvis en middagslur på en timme.
 
Imorgon ska jag ha mammatid! Ska bli mysigt <3.Vi ska på en festmässa i Ystad. Där skulle vara lite bröllopstips. Tackar inte nej till lite bubbel och goodiebag heller ;).
 
 
 
Jag tänkte nu berätta om ett preparat som heter Premalex.
Jag hoppas med denna text kunna hjälpa andra i liknande situation.
 
Vad är då premalex? Det är ett ssri preparat mot pmds besvär. Det första som tagits fram för just pms.
Jag har haft besvär med detta så länge jag kan minnas, sökt för det från och till. Men aldrig fått någon riktig hjälp.
 
Kvinnosjukdomar/besvär brukar inte tas på allvar riktigt. Både jag och Kalle kände att nu fick det vara nog. Inte kan det vara meningen att jag ska må så dåligt att det påverkar mitt dagliga liv, 10-14 dagar/ månaden varje månad?! Hur sjukt är inte det?!
 
Jag sökte upp dr Barlöv i Malmö, ett läkarpar som har efarenhet av detta i över 30 år. Fantastiska människor!
Började med preparatet för snart 14 dagar sedan.
 
Till en början mådde jag sjukt konstigt. Kände olustkänsla, en slags oro/stress inombords som inte gick att skaka av sig. Kände mig speedad. Mycket obehagligt. Det värsta var ändå illamåendet. Det varade i ungefär 4-5 dagar. Kunde inte få i mig särskilt mycket de dagarna. Då tog jag ändå tabletterna vid sänggående för att undvika detta så mycket som möjligt.
 
Jag kände att jag fick stå ut. Ge detta en chans, kanske min enda chans. Jag hade läst att en del fick biverkningar men att de var övergående, och blev bättre och bättre för varje gång de tog tabletterna.
 
Med facit i hand nu, så är skillnaden märkbar! Kalle märkte skillnad först.
Jag känner mig som en ny människa. En gladare, trevligare sådan. Jag har fortfarande lite kort stubin m.m. men det är inte alls som innan. Jag känner mig levande. Så många år som jag mått skit.
Jag trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle hjälpa så här bra. Att jag kunde känna mig "normal".
Jag rekommenderar detta till alla kvinnor där ute med dessa besvär. Gå till er gynläkare och be att få testa detta. Kanske kan det även hjälpa dig.
 
 
 
 
Nu ska vi fira våffeldagen lite med vår specialare langos-våfflor! Yum!
 
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av sandra persson:

Hej!
Började igår med Premalex efter månaders tvekan pga alla biverkningar. Orkar dock inte ha mer dåligt samvete över att jag skäller ut barnen över INGENTING och har NOLL tålamod med dem. Gör det för deras skull. Känner mig drogpåverkad idag. Mått illa på fm och varit darrig. Nu är det som sagt mest lullull i huvudet och diarré. Min fråga är väldigt privat men lyder: märker du av att din sexlust blivit mindre?? Läser att detta verkar vara en given biverkning och det skulle ta knäcken på min redan dåliga lust....

Svar: Hej Sandra! Tack för att du berättar hur du upplevt det. Ursäkta mitt sena svar, men har inte varit inne på bloggen ett tag. Jag har inte använt premalex så länge, några månader blev det bara. Under de månaderna kände jag stor skillnad! Däremot så var biverkningarna jobbiga i början. Enligt min läkare kommer det bara bli bättre och bättre. Vilket jag nog kan hålla med om. Jag tyckte att biverkningar minskade ju fler månader som gick. Mina värsta biverkningar var att jag kände mig väldigt speedad och stressad. Hade mycket svårt med sömnen. Minskad sexlust tror jag inte att jag upplevde. Detta var snarare ett problem jag hade under alla de år jag gick på p-piller. Berätta gärna hur det gått! MVH Jonna
Jonna

Kommentera inlägget här :