Två veckor

publicerat i växtbaserat;
Då har två veckor passerat nu med denna växtbaserade kost. Har gått förvånasnvärt bra hitintills.
 
Min man äter som jag två mål om dagen; frukost och kvällsmat. Det var hans egen idé. Bara glad över det, för det gör det så mycket enklare när vi ska laga mat. :)
 
I torsdags ville svärmor laga mat till oss. Så hon ställde sig i köket och lagade en fantastisk måltid bestående av bondsallad, morotssallad med mandlar och tomater och oregano som förrätt. Smaskens!
 
 
      
 
 
 
För att det var ledig helg tillsammans, fixade jag bovetemjölspannkakor med banan och bär till frukost igår. Kändes lite lyxigt.
 
 
 
 
Till kvällsmat i helgen fixade jag pizza. Tog ett recept från min raw food bok, där degen består främst av mandlar som körs i matberedaren med liten vatten och salt.
Hade lite olka grönsaker som topping tex champinjoner, kronätskocka, sparris mm. Var himmelskt gott!!
 
 
 
Min kollega "som håller i det" skickade ett recept på en bärpaj med cashewnötsgrädde. Så den testade jag också att göra. Som lite lördagsgott! Pajdegen bestod bla av valnötter och färska dadlar. Lite blandade bär på, jag valde svenska blåbär och hallon samt vilda björnär som jag plockat i skogen. Det blev ganska gott faktiskt. Lite för mycket nötsmak efter ett tag, växte liksom i munnen.
 
 
 
 

Veganskt i 6 veckor!

publicerat i
Hej!
 
Jag testar helt vegansk kost nu i sex veckor. Det går ut på att äta så "rent" som möjligt. Idag är jag inne på min andra vecka. Tänkte skriva om det jag äter och om hur jag mår under denna tiden.
 
Jag valde att göra detta, för att jag tycker det är kul att testa på nya dieter. Tänkte även se om jag märker någon skillnad av att äta så här. Just kött äter jag inte så mycket annars.
 
Det var min kollega som introducerade mig i detta, hon efterlyste "försökskaniner" så jag kände att det här vill jag testa.
Spontant inför detta kände jag mest att mejeriprodukterna skulle vara saknade..
 
För er som inte vet vad veganskt innebär, så innebär det en växtbaserad kost. Inget animaliskt. Inga mejeriprodukter.
 
Det jag får äta obegränsat av är alla sorters grönsaker och baljväxter, frukt, potatis, fullkorns, quinoa och liknande. Lite mer begränsat av avokado och nötter.
Just under de här sex veckorna är det också förbud mot alkohol, socker och vetemjöl. Så även glutenfritt i största mån gäller.
 
Till frukost äter jag chiapudding, finns en stor varation på det. Första veckan åt jag en som innehöll banan, kakao och jordnötssmör. Nu har jag gjort en med mango smak.
      
 
 
Första dagen kände jag ingenting, andra och tredje dagen hade jag huvudvärk. Annars har jag inte haft några sådana symtom mer.
Känner sug då och då. Antar att det är sockersuget som spökar.. men det går lätt att avleda och går snabbt över. Äter lite frukt efter varje middag för att unvika något sug när vi kollar på film eller liknande.
Har känt mig lite lättirriterad vid något tillfälle, men det behöver inte bero på detta eller så är det en kombination. Det kan jag vara ändå ibland.
 
Träningen (styrketränar mest) har funkat fint. Inte känt något förändring där.