Veganskt i 6 veckor!

publicerat i
Hej!
 
Jag testar helt vegansk kost nu i sex veckor. Det går ut på att äta så "rent" som möjligt. Idag är jag inne på min andra vecka. Tänkte skriva om det jag äter och om hur jag mår under denna tiden.
 
Jag valde att göra detta, för att jag tycker det är kul att testa på nya dieter. Tänkte även se om jag märker någon skillnad av att äta så här. Just kött äter jag inte så mycket annars.
 
Det var min kollega som introducerade mig i detta, hon efterlyste "försökskaniner" så jag kände att det här vill jag testa.
Spontant inför detta kände jag mest att mejeriprodukterna skulle vara saknade..
 
För er som inte vet vad veganskt innebär, så innebär det en växtbaserad kost. Inget animaliskt. Inga mejeriprodukter.
 
Det jag får äta obegränsat av är alla sorters grönsaker och baljväxter, frukt, potatis, fullkorns, quinoa och liknande. Lite mer begränsat av avokado och nötter.
Just under de här sex veckorna är det också förbud mot alkohol, socker och vetemjöl. Så även glutenfritt i största mån gäller.
 
Till frukost äter jag chiapudding, finns en stor varation på det. Första veckan åt jag en som innehöll banan, kakao och jordnötssmör. Nu har jag gjort en med mango smak.
      
 
 
Första dagen kände jag ingenting, andra och tredje dagen hade jag huvudvärk. Annars har jag inte haft några sådana symtom mer.
Känner sug då och då. Antar att det är sockersuget som spökar.. men det går lätt att avleda och går snabbt över. Äter lite frukt efter varje middag för att unvika något sug när vi kollar på film eller liknande.
Har känt mig lite lättirriterad vid något tillfälle, men det behöver inte bero på detta eller så är det en kombination. Det kan jag vara ändå ibland.
 
Träningen (styrketränar mest) har funkat fint. Inte känt något förändring där.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Happy:

Nu kommer jag dock med lite pekpinnar. Det du testar är helvegetarisk kost. Att vara vegan är det man är utöver maten, dvs att man inte använder djurprodukter som läder.

Det är jättekul att fler provar på att äta växtbaserat, för det är hälsosamt. Men veganism är ingen "diet" och veganer äter lika mycket skräpmat som andra, gluten, färdiga matlådor, kebab osv.

Svar: Jo, det vet jag. Men nu kallas den "vegandiet". Och jag vet att veganism för övrigt inte är en diet.. men för mig är det, det. Då jag äter rent i största mån och dessutom inte äter gluten, socker, alkohol mm.
Så kan tycka att sådana pekpinnar är lite onödigt.
Jonna

Kommentera inlägget här :