Efternamn

publicerat i planering;
Hej!
 
Enligt statistiska centralbyrån (http://www.scb.se) har 250447 personer efternamnet Andersson. Lite ovanligare är Öberg med sina 9272 personer. Ovanligast är Nolin, med 229 personer i Sverige med detta efternamn.
 
Vi har tagit upp diskussion om efternamnsbyte igen. Jag tycker det hör lite till när vi gifter oss att byta. Så jag ser på saken. Jag står för det vanliga efternamnet så mitt blir det inte.
 
På ett sätt känns det så klart jättekonstigt att byta. Känns som att jag helt ger upp min egen familj. Knasig tanke.
Samtidigt känns det spännande med ett nytt. Vi är i alla fall överrens om att vi ska ha samma efternamn. Alltid en början ;).
 
Antingen blir det Kalles efternamn, Öberg. Men vi funderar också på Nolin, som Kalles mamma hette innan.
Planen var iaf att när vi bestämt oss för vilket efternamn, skulle vi byta i samband med vigsel. Dock dök det upp några mindre problem på vägen..
 
Vi tänkte nog åka på bröllopsresa efter vårt bröllop, det slog mig att hur gör vi då? Med efternamn? Står ett på våra/mitt pass (beroende på vilket vi tar) och ett annat har vi sökt om.. Bara en sån sak..
Tänkte även på, vilket namn ska skrivas på våra biljetter..? Det tar ju oftast lite tid innan de nya namnen går igenom. Kan vi åka på våra pass med våra "gamla" efternamn?
 
Inte nog med det upptäckte jag att mitt pass går ut en vecka efter vigsel.. Så då behöver jag nytt pass, vad tar jag då för namn på det? Då jag måste ansöka om nytt pass innan vi gift oss.. Många sådana saker som vi inte tänkt på.
 
Vi har varit inne på skatteverkets hemsida, och vi har en efternamnsblankett sen innan. Men den gäller bara om en av oss ska byta namn..eller vi ska ha dubbelnamn(båda).
Någon som har någon erfarenhet av detta?
 
Mina föräldrar ville också veta hur vi gör med namnen. Då vi ska resa med dem i september och de tänkte köpa biljetter så fort ett bra pris dyker upp. De behöver veta vilket namn som ska stå på biljetten..
 
Vi kom helt enkelt fram till att enklast är att vänta tills vi varit iväg på resan med dem i september. Så får vi ta namnbytet efteråt när vi är hemma igen, och ska vara hemma ett tag efteråt :) hihi
Den tanken slog oss inte överhuvudtaget, att vi kunde vänta med det :P.
 
Nåja, min fina pappa har varit snäll och kollat upp hur vi ska göra. Länken finns här: http://www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/
 
 

Kommentera inlägget här :