Skånska ärtbiffar

publicerat i Allmänt;
Igår blev det ärtbiffar till middag. Det var lite förberedelser med det, men när det var klart så gick det rätt snabbt att göra.
 
Många som undrar om det inte tar längre tid att laga veganskt? Många som säger att de inte har tid.
 
Svårt att säga, beror lite på vad man brukar laga för mat annars? Vi har alltid lagat mat, vi tycker det är viktigt att det mesta lagas från grunden och undviker "färdig" mat så mycket det går. Sen är det klart att även vi är trötta ibland och kanske bara tar något lätt eller färdigt.
 
Planerar man bra så brukar det gå bra. Vi brukar även laga för två dagar i rad, så det blir varannan dag som maten lagas. Det gör vi även nu när vi äter veganskt. Det handlar även om vad man väljer att prioritera. Vi prioriterar bra och nyttig mat. Det är lite upp till var och en. Jag tycker inte att detta tar mycket längre tid än när vi lagade vår andra mat.
 
Så här såg de skånska ärtbiffarna ut!
 
 
 
 
Jag hittar på de flesta recept själv. Vi åt väldigt mycket vegetariskt innan, så hämtar mycket inspiration där. Har en hel del recept sen innan. Anvånder mig även av green kitchen stories kokbok samt en app jag har på mobilen. Den appen heter elegantly vegan. Är jag sugen på tex svampsoppa, då letar jag veganska recept på det osv. Många recept kan göras om så att de ska passa vår diet just nu.
 
Nu är det ca 2,5 vecka kvar..
 
På tre veckor har jag gått ner strax under 3 kg, minskat några cm både här och där. Jag tyckte inte att jag märkte det först, men det gör jag nu. Har fortsatt att träna som vanligt dvs styrketräning, vill inte förlora min muskelmassa och det tror jag inte att jag har heller.
 
Jag tror att vi kommer att fortsätta äta denna typ av mat sen, men att det inte kommer vara förbud på animalisk föda. Vi kommer även ha en dag i veckan då vi äter precis vad vi vill. En ätar dag helt enkelt. Min man ser fram emot det väldigt mycket :).
 
 

Kommentera inlägget här :